Den odödliga Rödluvan

Boktryckarkonstens och bloggens betydelse för det fria ordet

Författare: Ali Akbari Den odödliga Rödluvan

Sagor är vanliga världen över sedan lång tillbaka i tiden. Även om vi idag lever i en värld som i stort sätt är påverkad av välutvecklade teknologier så som filmer och barnprogram har vi ändå kvar gamla sagor som våra förfäder hade .En av de gamla sagorna är Rödluvan som har översatts på väldigt många olika språk världen över.

 

Sagor betraktas ofta som gamla myter, eller fantasier från författare som skriftliga berättelser eller muntliga berättelser som vandrade från generation till generation. Eftersom sagor betraktas som myter ändras de genom tiden och förlorar en del av sina grundbetydelser. Även om betydelserna av sagor ändras på vandringen genom generationer är de fortfarande intressanta för människor. Vad är det som gör att berättelsen om den lilla Rödluvan fortfarande lever kvar än idag? Gamla sagor har vandrat från generation till generation för att kunna överleva och vara intressanta. En del sagor lyckas hålla kvar mestadels av sin grundbetydelse och andra omvandlas till något helt annat eller försvunnit helt. En av de gamla sagorna är Rödluvan. I sin bok Rödluvan i filmens tidålder (2003) skriver Monica Dofs Sundin att Rödluvan en cirka 300-årig historia. Rödluvan har sedan sin födelse har beskrivits av många olika författare, muntliga berättare i olika delar av världen. Den klassiska sagan, Rödluvan har även kommit in i filmvärlden idag. Robert Börejesson skriver (Dagens Nyheter 2011-04-19) att filmregissören Catrine Harwicke har gjort en film av Rödluvan men med en modernare version än tidigare filmer om denna klassiska saga.  Börjesson hänvisar till filmregissören Cathrine Hardwicke som beskriver att gamla sagor […] ”uppdateras hela tiden för att kunna överensstämma med sin tid och dess moral. Gamla sagors sätt att vandra från generation till generation skiljer sig idag från förr. Idag har sagor inte bara sina gamla metoder, muntliga berättelser till små barn, utan idag har de även helt andra metoder som gör dem intressanta. Ett tydligt exempel på nya metoder är Rödluvans ankomst i filmvärlden som Börjesson hänvisar till filmregissören Catrine Harwick. Sagor betraktas ofta som myter från förr, men ibland behöver de inte vara bara myter utan de kan också vara trovärdiga för en del människor. Som Bruno Bettelheim beskriver i sin bok Sagans förtrollade värd (1979) att […]”Jona i Bibel svaldes av valfisken, betydde detta inte att han dog på riktig.”  Jona födds igen till ett bättre liv som också väldigt många andra berättelser har det nya livet gemensamt. Av Bettelheims beskrivning kan man säga att sagors överlevnad inte bara beror på att de vandrar som en myt från generation till generation utan en del av dem betraktas som sanna händelser. Barn kan tro att Rödluvans händelse varit på riktigt

Det här inlägget postades i SFS Raport گزارشات انجمن. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *